Friday, December 07, 2012

Syukur Apa Yang Ada

Salam alls.........

Terpanggil nak buat entry tentang tajuk diatas bila tengok keadaan sekeliling. Macam2 yang terjadi. Itu yang kita panggil ujian. Ujian dari Allah untuk melihat sejauh mana kita berserah padaNya, kan. Terus terang, hidup I selama ni banyak ujiannya. Dari kecik, remaja, time di U, time bercintan cintun, time nak kahwin. Semua ada halangan yg kadang2 buat I fed up. Pernah jugak terfikir, kenapa orang lain sangat senang kehidupannya? Sangat lancar segala apa yang dirancang dalam hidupnya sedangkan I terpaksa lalui macam2 kesusahan untuk dapatkan sesuatu yang I hajati. But honestly, bila kita dah lalui semua kepayahan tu, and akhirnya kita dapat apa yang kita inginkan.... nikmatnya hanya Tuhan dan orang yg melaluinya je yang tahu. Apa jenis ujian yang I lalui? Biarlah rahsia. Yang penting, semua tu jadi kenangan untuk I and jadikan I lebih kuat mengharungi hidup seharian. Sehingga ke saat ni, ada saja ujian yang Allah turunkan untuk I. As time fly, I belajar tabah and mensyukuri apa yang Allah duga. Sentiasa sematkan dalam hati, yang Allah sayang pada I, sebab itu Dia selalu menguji I. Tapi, mungkin sayang I pada si Dia belum cukup kuat sehingga banyak doa2 and keinginan I yang belum tercapai.

Ok, back to topic (suka sangat merepek ke tajuk lain, kan?). Macam2 bentuk ujian yang Allah turunkan untuk hambanya. Ada yang berlebih duit, boleh belanja ikut suka. Tapi diuji Allah dalam bentuk lain. Contohnya, anak yang sering tak sihat atau diri sendiri yang tidak sihat. Kena belanjakan duit untuk kesihatan diri dan anak2. Mungkin jugak alpa dengan kekayaan sehingga lupa kewajiban kita untuk berzakat. Or, at least, bersedekah untuk mereka yang kurang bernasib baik.Jadi, sebagai peringatan, diuji dengan kesihatan yang perlukan belanja besar. Wallahu'alam... I tak arif bab agama, tapi pandangan I saja.

Ada juga, yang cantik manis, dikurniakan suami yang penyayang. Hidup mewah, semua kehendak dituruti. Tapi, ada juga yang lupa diri. Leka dengan kemewahan hingga jadi takbur dan riak dengan semua kelebihan yang kita ada. Sehingga suatu hari, diturunkan ujian..... suami pasang lain. Di depan kita, suami punya baik, tapi di belakang, sudah ada calon madu. Kita mungkin boleh bangga dengan suami yang penyayang, tapi jangan lupa yang suami adalah seorang lelaki. Akalnya 9, nafsunya 1. Dan yang satu itulah yang selalu tak dapat dikawalnya. Yang 9 itu pulak, jadi kelebihannya untuk sembunyikan dan bagi pelbagai alasan untuk mengelak dari kantoi. Nauzubillah.... mintak dijauhkan dari perkara macam ni dalam rumahtangga I. Cukuplah diuji dengan ketiadaan zuriat. Jangan diuji dengan keretakan rumahtangga kami pulak. I mahu bahagia bersama satu2nya suami I sehingga ke syurga walau kami tiada zuriat.

Banyak lagi contoh lain yang kita boleh nampak. Kelebihan dari 1 sudut, tapi banyak kekurangannya di sudut lain. Jadi, pengajarannya, jangan takbur dengan setiap yang kita ada sebab itu semua hanya pinjaman dari Allah. Juga 1 bentuk ujian untuk menguji samada kita sentiasa bersyukur dan ingat kepadaNya atau tidak. Melihat semua yang berlaku disekeliling I, melihat segala perjalanan hidup I, I harus akui yang apa pun kesusahan I, masih ramai lagi diuji lebih susah dari I. Dan untuk itu, I bersyukur dengan setiap ujian. I percaya, every cloud has a silver lining. Setiap kejadian ada hikmah disebaliknya. Sentiasa ingat yang setiap ujian yang diturunkan adalah tanda Allah sayang pada kita.

I selalu ingat 1 ayat Quran (Surah Al-Baqarah 286)
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

Dan, I bersyukur dengan apa yang ada

Salam..... adiossss......

p/s : tetiba terjiwang petang ni. Dah, nak balik!!

1 comment:

  1. back to point .... Hidup ni jgn terlalu riak, takbur dan cakap besar..... ;)

    ReplyDelete